الگوریتم کبوتر گوگل
"در این مقاله الگوریتم کبوتر را به شما، توضیح بدهیم که این الگوریتم چطور کار میکند و ما چطور میتوانیم به کمکش، کسب و کارمان را در مقابل دید مشتریان بیشتری قرار بدهیم."
اگر بخواهیم به زبان ساده الگوریتم کبوتر را توضیح دهیم، باید بگوییم که در واقع اگر عبارتی که کاربر جستجو کرده باشد به کسبوکار محلی یا به یک مکان خاص مرتبط باشد، گوگل با استفاده از الگوریتم کبوتر بهترین نتایج را به کاربر نشان میدهد. همانطور که میدانید منظور از بهترین نتایج، نزدیکترین مکان یا دقیقترین موقعیت مکانی در رابطه با جستجوی کاربر است. برای مثال شاید تاکنون به این موضوع توجه کرده باشید که وقتی عبارت سوپر مارکت را در گوگل جستجو میکنید، به صورت خودکار نزدیکترین سوپرمارکتها به موقعیت مکانی شما نمایش داده میشود. همانطور که گفتیم گوگل با استفاده از الگوریتم کبوتر این مسئله را تشخیص میدهد.
الگوریتم pigeon-algorithm در ۲۰ آگوست ۲۰۱۳ میلادی توسط موتور جستجوگر گوگل راه اندازی شد. ثاثیرگذاری بالای این الگوریتم در نتایج جستجوی گوگل مثال زدنی بود. این آپدیت ابتدا توسط مجله Search Engine Land شناسایی شد و از خود گوگل نیز در آن زمان اطلاعات موثقی کسب کرد. انتشار الگوریتم کبوتر منجر به یکی از بزرگترین به روز رسانی های نتایج جستجوی گوگل شد. الگوریتم کبوتر طراحی شده است تا الگوریتم جستجوی محلی گوگل را به الگوریتم وب خود نزدیک کند و موجب بهبود پارامترهای رتبه بندی بر اساس فاصله و مکان شود.
بیشتر بدانید: الگوریتم پاندا گوگل
در یک تعریف ساده میتوان گفت؛ الگوریتم کبوتر عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی میکند و اگر این عبارت به یک موقعیت مکانی یا کسب و کار محلی اشاره داشته باشد نزدیکترین و بهترین پیشنهادات را در اختیار او قرار میدهد. برای آنکه سایت شما هم یکی از این پیشنهادات باشد باید ابتدا عملکرد این الگوریتم را به خوبی بشناسید. میدانید که گوگل یک موتور جست و جو است که کارش با محتواست اما چیزی که جالب است، این است که الان دیگر فقط متن و تصویر و صدا برای گوگل محتوا نیستند بلکه مکان (لوکیشن) هم محتوا به حساب میآید! گوگل هم به خاطر اینکه بتواند از این محتوا به درستی استفاده کرده و کار را برای کاربرانش راحتتر بکند، الگوریتم جدیدی ایجاد کرده و اسم آن را کبوتر گذاشته است.
میزان تاثیر الگوریتم بر شکل ظاهری گوگل
اگر این سوال در ذهن شما وجود دارد که آیا الگوریتم کبوتر بر شکل ظاهری گوگل تغییراتی ایجاد کرده است یا خیر؟ باید در پاسخ به این سوال گفت که اگرچه زیبایی خاصی به گوگل نداده است، ولی در نوع نمایش نتایج جستجو تغییراتی را به وجود آورده است. یکی از مهمترین تغییراتی که با اعمال الگوریتمهای کبوتر انجام گرفت، تغییر ظاهر صفحه نتایج (SERPs) و به ویژه نتایج پک گوگل بود. "پک هفتتایی" مربوط به دوران قبل از اعمال الگوریتم کبوتر است و"پک جدید سهتایی" برای بعد از اعمال الگوریتم کبوتر است.
بیشتر بدانید: الگوریتم پنگوئن گوگل
شخصی سازی شدن نتایج جستجو توسط الگوریتم کبوتر
موتور جستجوی گوگل همیشه سعی می کند تا نتایج مرتبط و مورد نیاز کاربران را به آن ها نشان دهد. در گذشته با جستجوی عبارت «باشگاه بدنسازی» در گوگل دهها نتیجه برای شما ظاهر میشد، حالا با کمک الگوریتم کبوتر گوگل، این نتایج به 10 عدد کاهش مییابد. این 10 نتیجه در واقع با توجه به موقعیت مکانی کاربر شخصی سازی شده اند و این باعث میشود که کار جستجوی کاربر راحت شده و سریع تر به محتوای هدف خود برسد.
تاثیر الگوریتم کبوتر بر ورودی و ترافیک سایتها
بر طبق بررسیهای انجام شده، الگوریتم کبوتر تاثیر کمی بر ترافیک و ورودی سایت دارد. حتی در برخی موارد دیده شده که این الگوریتم تاثیر منفی بر این دو مورد گذاشته است. زیرا همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، الگوریتم کبوتر باعث شخصیسازی و محدودتر شدن نتایج میشود و به همین علت ممکن است که سایت شما به تعداد کاربران کمتری نمایش داده شود.
فاکتور هایی برای بالا آمدن سایت با استفاده از الگوریتم کبوتر
نقشه گوگل را دریابید
مهم ترین اصل برای بهبود سئو محلی سایت و همینطور مورد توجه الگوریتم کبوتر قرار گرفتن، ثبت نقشه کسب و کار در گوگل مپ یا همان نقشه گوگل است. فرقی نمیکند یک کسب و کار فیزیکی باشید یا یک کسب و کار مجازی که صرفا وب سایت دارد. در هر حال ثبت مکان شما در google map به بهبود شرایط تان در نتایج جستجوی محلی کمک زیادی میکند.
بیشتر بدانید: الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
نظر مثبت بگیرید!
گوگل به شدت روی نظراتی که کاربران در مورد کسب و کار شما در بخش نظرات گوگل مپ میدهند حساس است. این حساسیت به حدی است که حتی نظرات مثبت و منفی آنها در نقشه گوگل کسب و کارتان را نه صرفا در سئو محلی بلکه در کل سئو سایت تان تاثیر میدهد! بنابراین سعی کنید با ارائه خدمات خوب، تشویق کاربران یا حتی برگزاری مسابقه و هر خلاقیت دیگری، تعداد نظرات مثبت در نقشه گوگل خودتان را افزایش بدهید.
از سایت خودتان غافل نشوید
یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در سئو محلی و دوستی شما با کبوتر گوگل، وجود اطلاعات دقیق از کسب و کارتان در خود سایت است. به طور کلی قاعده به این شکل است که اگر وب سایت دارید، باید در تمامی صفحات تان، آدرس و شماره تماس کسب و کارتان وجود داشته باشد. چطور این کار را بکنیم؟
کافی است آدرس و محل کسب و کارتان را در بخش footer سایت ثبت کنید. فوتر آن قسمت پایینی سایت است که در همه صفحات سایت شما تکرار میشود.
بیشتر بدانید: الگوریتم فرد گوگل (Fred) چیست؟
از اسکیما کمک بگیرید
اسکیما، یک سری کد هستند که میان کدهای سایت شما قرار میگیرند. هدف از قرار دادن این کدها در سایت، این است که به گوگل اطلاعات بیشتری در مورد سایت خودمان بدهیم. اینکه دقیقا کسب و کارمان در چه حوزه ای است، هر صفحه از سایت مان چه هدفی دارد و… .
با این کار میتوانیم به گوگل در شناخت خودمان کمک کرده و در مقابل، سئو سایت مان را بهبود بدهیم. علاوه بر این، اسکیماها روی سئو محلی سایت و میزان دوستی تان با الگوریتم کبوتر هم تاثیر مثبت دارند. با توجه به این پیشنهاد میکنم حتما برای اسکیما گذاری سایت تان اقدام کنید.
در این مقاله سعی کردیم که الگوریتم کبوتر را به خوبی برای شما شرح دهیم و تاثیرات آن را بر کسبوکارهای مختلف را بررسی کنیم. در کل این موضوع را در نظر بگیرید که الگوریتمهای گوگل به برخی از کسبوکارها کمک میکنند که سریعتر رشد کنند و به برخی دیگر از کسبوکارها آسیب جدی وارد میکنند؛ الگوریتم کبوتر گوگل هم دقیقا همچین عملکردی دارد.
ارسال دیدگاه